MTV3 on ostanut Eat.fi:hin, ja minä siirryn liiketoimintakaupan yhteydessä MTV Oy:hyn Eat.fi:n kehityspäälliköksi.
Tämmöisissä kaupoissa aina herää pelko, että nyt palvelu tuhotaan. Tässä tapauksessa ollaan ainakin puhuttu koko ajan kaupan yhteydessä että palvelu halutaan ehdottamasti pitää yhtä toimivana kuin ennenkin. Ovathan MTV3:n porukka itsekin Eat.fi:n ahkeria käyttäjiä. Samalla kauppa mahdollistaa asioita, joita emme olisi yksin pystyneet toteuttamaan. Uskon, että todella hyviä asioita on tulossa, mutta pyydän, kuten aina, kärsivällisyyttä. Hiljaa hyvää tulee.
–Tina Aspiala, Eat.fi:n perustaja
Virallinen lehdistötiedote:
MTV Oy on ostanut Eat.fi:n liiketoiminnan. Eat.fi on netissä toimiva palvelu, jolla ihmiset etsivät ravintolapalveluita. Tällä hetkellä Eat.fi:llä on 50 000 eri kävijää viikossa ja yli 40 000 ladattua mobiiliapplikaatiota. Ravintoloita palvelussa on mukana noin 9 000.
– Tulemme yhdistämään suositun mtv3.fi/makuja -palvelun eat.fi:n nerokkaaseen konseptiin. Makuja-palvelussa on tarjolla lähes 8 000 reseptiä ruuan valmistamiseen. Tavoitteenamme on rakentaa Suomen johtava sivusto, josta ihmiset saavat kaiken haluamansa tiedon ruuasta ja ravintoloista, MTV Oy:n verkkojohtaja Henrik Laine sanoo.
Eat.fi tarjoaa käyttäjilleen uusinta teknologiaa ja monipuolisen tavan löytää ruokapaikkoja. Palvelun käyttäjien yhteisö luo myös sisältöä sivuille esimerkisi antamalla ravintoloille arvosteluja. Ravintoloiden arvosteluja palvelussa on tällä hetkellä yli 32 000. Eat.fi tarjoaa mukana oleville ravintoloille helppokäyttöiset työkalut, joilla ne ylläpitävät omia tietojaan.
Eat.fi toimii jo nyt kaikkialla Suomessa. MTV Oy:n tavoitteena on yhä parantaa Eat.fi -palvelua ja hyödyntää omaa vahvaa alueorganisaatiotaan.
– Eat.fi tarjoaa aktiiviselle käyttäjäkunnalleen erinomaisen käyttökokemuksen. Palvelussa on mm. ravintoloiden aukioloajat ja paljon käyttäjien antamia arvioita ravintoloista. Kun pakettiin pistetään vielä Makuja-palvelumme lähes 8000 reseptiä ja Maikkarin tähtikokkien parhaat ruokaideat, huippusuositut ruokablogit, makutestit, ruokamaailman uutiset ja uutuudet on tarjolla ylivoimainen palvelu ruuasta kiinnostuneille, Henrik Laine sanoo. MTV3.fin ruokasivuilla vierailee viikossa noin 150 000 eri kävijää.
– Keskityimme 2Generalin ja PPL Median kanssa tekemään mahdollisimman laadukasta ja toimivaa palvelua, mutta Eat.fi on aina tarvinnut lisää myynti- ja markkinointivoimaa, jotta se saavuttaisi todellisen potentiaaliinsa. Nyt tätä voimaa todellakin on, ja pääsemme palvelemaan sekä suomalaisia ravintoloita että heidän asiakkaitaan entistäkin paremmin. On myös hienoa päästä innovoimaan ja kehittämään uusia laadukkaita ja käyttäjäläheisiä tuotteita MTV Oy:n muiden palveluiden kanssa. Kun kaikki palikat ovat paikallaan, voi palvelua rakentaa aivan uudella tavalla, Eat.fi perustaja Tina Aspiala sanoo.
Aspiala siirtyy liiketoimintakaupan yhteydessä MTV Oy:hyn Eat.fi:n kehityspäälliköksi.
Erittäin aktiivisena arvostelijana sanon sen verran että ensireaktioni on että en kovasti lämpene siihen että työskentelen ilmaiseksi (tai muutenkaan) Maikkarin ja Bonnierin kaltaisille suuryrityksille – kohdistan mieluummin energiaa auttaakseni pien- ja yksityisyrittäjiä. Hienoa tietysti Tinalle kun hän saa vakiopalkkaa.
Mutta seuraan nyt kuitenkin rauhallisena minkälaisia muutoksia tarjotaan mm. sopimussuhde-tekstiin ja käyttöehtoihin ennen kuin kerään lelujani pois eat.fi:stä.
Hei foodargonaut,
En itse näe tällä hetkellä mitään syytä miksi sopimussuhde-tekstiin/käyttäjäehtoihin tarvittaisiin muutoksia, mutta jos niitä jostain syystä tulee, lupaan että tiedotan niistä kunnolla ja selkeästi tässä. Minua ainakin raivostuttaa kun palvelut muuttaa niitä vaivihkaa.
Pienyrittäjistä sen verran, että yksi olennainen syy miksi lähdin tekemään sivustoa ihan alunperin oli se, että harmitti kun pienet, hyvät ravintolat kuolivat pois vain siksi, että potentiaaliset asiakkaat eivät huomannut niitä/muistanut käydä. Eat on tässä vuosien varrella saanut varsinkin sellaisilta paljon kiitosta. Kun alkuraha ei riitä markkinointiin, word-of-mouth on elintärkeää. Arvostelut ovat siis paljon muutakin kun pelkkää bulkkisisältöä jotain mainosalustaa varten. 🙂
–Tina
Onhan toi tietysti totta mitä sanot siitä ketä eat.fi on hyödyntänyt, mutta olen syystäkin skeptinen, olen monessa communitissa ollut mukana yhteisömateriaalin/input:in tuotannossa ja aika moni näistä on kyllä ottanut aikamoisen suunnanmuutoksen “etelään” kun uusi laivanomistaja on tuonnut uuden päämäärän esiin. Sanotaanko näin, epäillen että Bonnierin kaltainen yritys ostaa eat.fi:n visiona pelastaa suomalaisia pienravintoloita tai helsingin ravintolaskeneä. Voi olla että olen väärässä mutta historia (ja taloustieto) opettaa kummasti.
Ymmärrän skeptisyyden hyvin, on näitä esimerkkejä vaikka kuinka. Itse näen toivoa siinä että ravintolaskenen elävöittyminen/pienravintoloiden tukeminen ja rahanteko isolle yritykselle eivät tässä tapauksessa välttämättä sulje toisiaan pois. Jos palvelu menettää hyödynsä/uskottavuudensa, sen mukana häviävät käyttäjät, ja niiden mukana myös palvelun tulot. Tämä tosiasia ainakin pitäisi kannustaa mitä tahansa omistajaa pitämään laadun yllä. Tiedän, että usein ei jostain syystä käy niin, mutta vielä jaksan olla optimistinen, varsinkin kun menen nyt itsekin tuonne mukaan. Vaikka tiedän myös, että juuri tätähän kaikki perustajat sanoo…
Tuossa yllä ollaan oikeassa, että eat.fi tarjoaa hienon käyttäjäkokemuksen, mutta potentiaalisesti todella väärässä kun palveluun ympätään muuta höttöä (blogit yms). Eli juurikin selkeä, lähes mainokseton ja ärsyttävyysvapaa leiska on ollut eatin vahvuuksia koko sen toiminna ajan, mitä tietty ei voi sanoa maikkarin yleisilmeestä. Itse koen esimerkiksi eatin enemmän asiapalveluna kuin viihteenä ja semmoisella linjalla toivon myös jatkon olevan vaikkakin pahoin pelkään ostaneen tahon hyperviihteellisyyden tuovan omat kuvionsa tähänkin palveluun. Minua kun ei todellakaan kiinnosta missä joku väsynyt julkkis ruokailee…
Ainakin bannerimainosten osalta on nyt lähdetty siitä, että sisäänkirjautuneet rekisteröityneet käyttäjät eivät tule näkemään niitä enää yhtään. Eli he näkevät niitä jopa vähemmän kuin ennen. Vastapainona sitten anonyymeille käyttäjille näytetään niitä hieman enemmän kuin ennen. Bannereistahan tulee raha jonka avulla sivusto pyörii, eli niitä ei voi poistaa kokonaan kaikkien näkyvistä.
MInulla on pelkästään huonoja kokemuksia MTV3:n toiminnasta. Lähinnä heitä tuntuu kiinostavan asiakkaiden rahastaminen.
Periaatteesta en ilmaiseksi tuota mitään MTV3:n palveluihin, joihin tämäkin nyt siis kuuluu.
Hei Aimo,
Tuo MTV3:een kuuluminen on tietenkin yksi selkeä asia, johon emme nyt voi enää vaikuttaa. Pyrimme edelleen välttämään huonojen kokemuksien tuottamista, mutta ymmärämme toki, jos periaatteelisista syistä et halua enää käyttää palvelua. Harmi!
Tämäpä olikin uutinen, ihmettelinkin muutaman päivän että mikäs MTV:n mainos siellä EAT.FI:ssä vilahti. Itse toivon että palvelua ei pilata ainakaan täyttämällä sivuja kaiken maailman roskalla minkä joukosta ei enään löydä sitä oleellista, mikä alunperin oli tarjolla. Itse aion jatkaa EAT.FI:n käyttöä entiseen malliin ja toivon että homma menisi vaikkapa jollain lailla parempaankin suuntaan. Voisihan MTV sponsoroida vaikka rekisteröityneitä aktiivi käyttäjiä jollain tavalla 😉
Milloin eat.fi on aloittanut toimintansa? Milloin ilmestyi ensimmäinen kommentointi?
Aloitti 2005 loppupuolella, ensimmäiset kommentit 2006 alkupuolella.
Näin 5 vuotta ostotapahtuman jälkeen: iso sääli että Maikkari on käytännössä lopettanut sivuston kehittämisen. Päivityksiä ei ole tullut nettiversioon eikä iPhone-appiin. Mobiiliversio on käytännössä käyttökelvoton ja nettiversio on todella hankalakäyttöinen. Onko kenelläkään tiedossa toista vastaavaa palvelua?
Hienoa että toiminta kehittyy. Eat.fi on mielestäni erittäin hyvä ja tarpeellinen sovellus ja sivusto.
Kaupasta tulee mieleen vain yksi kysymys; Miksi joku haluaisi ravintolaa etsiessään lukea reseptejä? Tai päinvastoin. Miksi kaksi hyvää yksistään toimivaa palvelua pitää yhdistää. En aivan ymmärrä MTV3:en logiikkaa.
Kaikki palvelut toimivat parhaiten kun pysytään mahdollisimman yksinkertaisena. Ravintolaa etsiessä halutaan vain löytää ravintola mahdollisimman helposti.
selamat deh mbah, cuma saya baru denger critanya aja Click http://d2.ae/hool09080
Voisi ehkä päivittää tätäkin artikkelia, kun ei ole enää maikkari omistaja..